Raymarine FAQ Knowledge Base

The Raymarine Knowledge Base provides answers to frequently asked questions.

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Software Update: SPX5, SPX10, SPX30, SPXSOL, SPXCAN


SPX Kurscomputer
  • Software Update für:  SPX5, SPX10, SPX30, SPXSOL, SPXCAN
  • Software Version: v3.05 & v4.00 (SPXCAN only)
  • Veröffentlicht: August2012
  • Ersetzt: v3.00
 
Hinweis: Der SPX-DI0 wird von dieser Software nicht unterstützt. Versuche, diese Software auf einen SPX-DI0 zu übertragen macht den Piloten unbrauchbar. Der SPX-DIO wird für Beneteau Dock & Go und Jeanneau 360 Docking Systemse verwendet.
 

Download der Software für SPX-5, SPX-10, SPX-30 und SPX-SOL


Wählen Sie eines der Software Updates abhängig davon, mit welchem Multifunktionsdisplay Sie das Update durchführen wollen. Sofern Sie über eine G Serie oder a/c/e/gS Serie updaten möchten, laden Sie das Update in Abhängigkeit der Softwareversion vom MFD. Weitere Informationen dazu finden Sie hier.

A Serie C Serie Classic E Serie Classic C Serie Wide E Serie Wide G Serie a/c/e/gS Serie
A Series
DOWNLOAD
C Classic
NOT AVAILABLE
E Classic
DOWNLOAD
C Wide
DOWNLOAD
E Wide
DOWNLOAD
G Series
v2 DOWNLOAD
a/c/e/gS Series
v6 DOWNLOAD
          v4 DOWNLOAD v7 DOWNLOAD


Update Anleitung |  Aktuelles Handbuch


Download der Software für SPX-CAN


A Serie C Serie Classic E Serie Classic C Serie Wide E Serie Wide G Serie a/c/e/gS Serie
A Series
DOWNLOAD
C Classic
NOT AVAILABLE
E Classic
DOWNLOAD
C Wide
DOWNLOAD
E Wide
DOWNLOAD
G Series
v2 DOWNLOAD
a/c/e/gS Series
v6 DOWNLOAD
          v4 DOWNLOAD v7 DOWNLOAD


 

Bedingungen zum Download der Software

 

Das Update der Firmware geschieht auf Ihr eigenes Risiko. Bevor Sie mit dem Update beginnen, sichern Sie alle wichtigen Daten.

Wird das Update der Firmware unterbrochen, wird Ihr Gerät nicht richtig oder gar nicht funktionieren. Unterbrechen Sie das Update nicht, stellen Sie unbedingt eine zuverlässige Spannungsversorgung sicher. Schäden durch ein missglücktes Update sind nicht durch die Raymarine Garantie gedeckt.

Mit dem Download der Software stimmen Sie diesen Bedingungen zu.

 

 


Software Versionen


Version Veröffentlicht Eigenschaften
SPX5/10/30/SOL
v3.05

SPX-CAN
v4.00
Aug 2014
  • Vereinfachte Kompass Linearisierung:
    • Die Kompass Linearisierung wird nun nach zwei Vollkreisen beendet, auch wenn die Meldungen “Too Fast” oder “Slow Down” angezeigt wurden.
  • Korrigierte Joystick Bedienung. (In der vorherigen Software musste der Joystick via ST1 auf NG Konverter angeschlossen werden):
    • Der Joystick funktioniert nun auch, wenn er direkt an den SeaTalk1 Bus angeschlossen ist.
  • Der Kompasskurs wird nun nicht mehr angezeigt, wenn der Fluxgate nicht angeschlossen oder defekt ist.
SPX5/10/30/SOL
v3.00
March 2011
  • Das Alarm-Management wurde um zwei Alarme ergänzt. Diese informieren den Steuermann, wenn der Pilot selbsttätig von Auto, Track, Vane oder Pattern auf Standby gewechselt hat.
    • Bediengeräte und MFDs zeigen, wenn der Autopilot via SeaTalk 1 verbunden ist, folgendes:
      • "PILOT RESET" - Autopilot Reset nach externem Ereignis. (Verwendung des Sleep Switch, Spannungsabfall wegen fehlerhafter Installation / Verdrahtung).
      • PILOT S RESET" - Autopilot Soft Reset nach internem Fehler im Kursrechner.
  • Autopilot Bediengeräte und MFDs mit aktiviertem Pilot im Seatalk NG zeigen folgendes:
    • "DRIVE STOPPED" - Autopilot Reset nach externem Ereignis. (Verwendung des Sleep Switch, Spannungsabfall wegen fehlerhafter Installation / Verdrahtung).
    • "DRIVE STOPPED" - Autopilot Soft Reset nach internem Fehler im Kursrechner.
  • Autopilot Daten-Tunnelling:
    • Alle SeaTalk 1 Autopilot Befehle und Kalibrieranweisungen werden nun über den SeaTalk auf SeaTalkng Konverter getunnelt und über SeaTalkng vom SPX Kurscomputer dekodiert. Dadurch können SeaTalk 1 Bediengeräte wie ST6/7/8002 und der SmartController via Konverter mit dem SeaTalkng Backbone verbunden werden.
    • Hinweis:
      • Die SeaTalk auf SeaTalkng Konverter Software muss mindestens Version 1.14 sein.
    • Installationshinweis:
      • Die neue SPX Software entdeckt nun Datenschleifen und meldet "SeaTalk Fail". Schließen Sie in keinem Fall SeaTalk Bediengeräte gleichzeitig über Konverter und SeaTalk direkt an den Kurscomputer an.

SPX-CAN
v1.46

Aug 2008

  • Nur SPX-CAN - behebt Start-Probleme

SPX5/10/30/SOL
v1.20

April 2009

  • Power Steer Modus für den Joystick funktioniert nun für alle Bootstypen, auch für Segelboote.
  • Beinhaltet eine Verbesserung des Track Modus, der mit Version 1.19 eingeführt wurde, sofern ein MFD über SeaTalkng verbunden ist. Damit hat der Autopilot automatisch auf den neuen Wegpunkt gesteuert, bevor eine Bestätigung erfolgt ist.

SPX5/10/30/SOL

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  • Erstes Release

SPX-CAN
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  • Erstes Release

Software Update: SPX5, SPX10, SPX30, SPXSOL, SPXCAN


  • Applicable for:  SPX5, SPX10, SPX30, SPXSOL, SPXCAN
  • Software Version: v3.05 & v4.00 (SPXCAN only)
  • Release Date: August 2012
  • Replaces: v3.00
 
Note: SPX-DI0 is not supported by this software.  Attempts to install the software below on a SPX-DI0 will render the pilot inoperable. The SPX-DIO is for for the Beneteau Dock & Go and Jeanneau 360 Docking systems.

Downloading the Software


Select the software update below depending on which Multifunction Display you will be using to perform the Remote Update. Please note if you have a G Series or a/c/e/gS Series you must check what version of software you have installed in the unit that you are using to perform the upgrade. For further information on this please click here.



Software for SPX5, SPX10, SPX30, SPXSOL


A Series C Series Classic E Series Classic C Series Wide E Series Wide G Series a/c/e/gS Series
A Series
DOWNLOAD
C Classic
NOT AVAILABLE
E Classic
DOWNLOAD
C Wide
DOWNLOAD
E Wide
DOWNLOAD
G Series
v2 DOWNLOAD
a/c/e/gS Series
v6 DOWNLOAD
          v4 DOWNLOAD v7 DOWNLOAD


View Update Instructions |  View Latest Manual



Software for SPX-CAN


A Series C Series Classic E Series Classic C Series Wide E Series Wide G Series a/c/e/gS Series
A Series
DOWNLOAD
C Classic
NOT AVAILABLE
E Classic
DOWNLOAD
C Wide
DOWNLOAD
E Wide
DOWNLOAD
G Series
v2 DOWNLOAD
a/c/e/gS Series
v6 DOWNLOAD
          v4 DOWNLOAD v7 DOWNLOAD

 

IMPORTANT TERMS OF DOWNLOADING SOFTWARE

 

This firmware update process is done at your own risk. Before initiating the update process be sure to backup and make copies of all important files

If the firmware process is interrupted your product may not function properly, therefore do not interrupt the process and ensure the unit is on a reliable power supply. Damage caused by incomplete upgrades will not be covered by Raymarine warranty. 

By Downloading the software, you agree to these terms.

 

 


Software History


Version Release Date Features
SPX5/10/30/SOL
v3.05

SPX-CAN
v4.00
Aug 2012
  • Improved Compass Linearisation process:
    • Compass Linearisation is completed after two turns even if the message “Too Fast” or “Slow Down” is displayed.
     
  • Joystick operational fault corrected. (Previous software required Joystick to be connected via a ST1 to NG Converter):
    • Joystick now operates correctly connected directly to the Seatalk1 bus.
     
  • Compass heading now does not display if fluxgate has an error or is not connected. 
 
SPX5/10/30/SOL
v3.00
March 2011
  • Alarm management has been enhanced and adds two new Alarms to inform the helmsman if the Pilot has erroneously dropped into Standby from any of the engaged modes. (E.g. Auto, Track, Vane, Pattern).
    • Autopilot Controllers and Pilot enabled MFD's connected on Seatalk 1 will alarm and display the following:
      • "PILOT RESET" - Autopilot resets due to an external event. (User presses Sleep switch, disables power or a faulty installation / wiring causing Course Computer to power cycle).
      • "PILOT S RESET" - Autopilot soft resets due to Pilot system internal error causing processor to reset.
  • Autopilot Controllers and Pilot enabled MFD's connected on Seatalk NG will alarm and display the following:
    • "DRIVE STOPPED" - Autopilot resets due to an external event. (User presses Sleep switch, disables power or a faulty installation / wiring causing Course Computer to power cycle).
    • "DRIVE STOPPED" - Autopilot soft resets due to Pilot system internal error causing processor to reset.
  • Pilot Data Tunnelling:
    • All Seatalk 1 Pilot commands and calibration data now tunnelled via the Seatalk to Seatalk NG Converter and decoded from Seatalk NG by the SPX Course Computer. This will now allow Seatalk 1 Controllers such as the ST6/7/8002 and the SmartController to be connected via the Converter to the Seatalk NG Backbone. (See example diagrams 2 below).
    • Compatibility Note:
      • The Seatalk to NG Converter software must be at level (v1.10) to function correctly. (TU454)
    • Installation Note:
      • The new SPX software will now detect a Pilot data loop and alarm "Seatalk Fail". Therefore avoid connecting both Seatalk Pilot Controllers via the Converter and Seatalk directly to the Course Computer.
 

SPX-CAN
v1.46

Aug 2008

  • SPX-CAN ONLY - Resolves Start-up Issue
 

SPX5/10/30/SOL
v1.20

April 2009

  •  
  • Power Steer Mode for Joystick use is now available in all Vessel Type Settings, including all Sail Boat modes.
  • Also incorporates the correction to Track mode released with (V1.19) when used with an MFD connected on Seatalk NG. This caused the pilot to automatically change onto the new waypoint before entering pre-track mode and confirmation.
 

SPX5/10/30/SOL

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  • Initial Release
 

SPX-CAN
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  • Initial Release